WystA�powanie, dziaA�anie, niedobA?r – wszystko o witaminie D

0
22
Źródło: pixabay.com Licencja: CCO

Witamina D jest cennym skA�adnikiem naszego organizmu. W okresie jesienno – zimowym, kiedy brakuje nam sA�oA�ca, jej niedobA?r da siA� wyraA?nie zauwaA?yA�. Objawy takie jak: bA?le kostno – miA�A�niowe, bezsennoA�A�, czy choroby przyzA�bia, czA�sto sA� zwiA�zane z niedoborem wA�aA�nie tej witaminy. Jednak nie wszyscy zdajA� sobie z tego sprawA�.

Witamina D rA?A?ni siA� od wiA�kszoA�ci znanych nam witamin. Tak naprawdA� jest to hormon steroidowy, ktA?ry jest wytwarzany, kiedy na naszA� skA?rA� padajA� promienie sA�oneczne. WedA�ug opinii lekarzy, niedobA?r witaminy D wystA�puje u praktycznie kaA?dego z nas, zwA�aszcza w okresie, w ktA?rym brakuje sA�oA�ca. OprA?cz promieni UV, ktA?re dostarczajA� nam tego cennego skA�adnika, moA?emy jej szukaA� w produktach takich jak na przykA�ad: A?A?A�tka jaj czy mleko.

Witamina D znana jest gA�A?wnie z dobrego wpA�ywu na koA�ci i zA�by. Jest niezbA�dna do prawidA�owego funkcjonowania ukA�adu kostnego. Jej brak w organizmie powoduje zaburzenia wchA�aniania wapnia oraz fosforu. Witamina D odpowiada zatem za utrzymanie odpowiedniego stA�A?enia wapnia oraz korzystnie wpA�ywa na ukA�ad nerwowy i miA�A�niowy. Jak podaje portal poradnikzdrowie.pl: – StaA�e przyjmowanie witaminy D3 wzmacnia koA�ci i redukuje ryzyko zA�amaA� osteoporotycznych nawet o ok. 40 proc. „Witamina sA�oA�ca” moA?e przyczyniA� siA� do zatrzymania rozwoju takich groA?nych chorA?b jak: rak prostaty, jajnika, pA�uc, czy jelita grubego. Hamuje mnoA?enie siA� komA?rek rakowych oraz przyA�piesza obumarcie juA? powstaA�ych. Zatem codzienne przyjmowanie witaminy D, moA?e uchroniA� nas przed chorobA� nowotworowA�.

Korzystne dziaA�anie moA?emy rA?wnieA? odnaleA?A� w leczeniu ciA�nienia tA�tniczego oraz chorA?b serca. PoA�A�czenie witaminy D z wapniem powoduje spadek ciA�nienia. Odpowiedni jej poziom hamuje rozwA?j miaA?dA?ycy, czy choroby wieA�cowej, poniewaA? zapobiega utracie dobrego cholesterolu. Kolejne wartoA�ciowe dziaA�anie witaminy D moA?emy znaleA?A� przy zapobieganiu przeziA�bieniom, poniewaA? korzystnie wpA�ywa na eliminowanie bakterii i wirusA?w oraz wzmacnia ukA�ad odpornoA�ciowy organizmu. Pozytywnie wpA�ywa na pracA� ukA�adu nerwowego oraz poprawia samopoczucie. Sprawdza siA� w leczeniu depresji, a odpowiedni jej poziom moA?e uchroniA� przed chorobA� Alzheimera.

A?rA?dA�o: pixabay.com Licencja: CCO
A?rA?dA�o: pixabay.com
Licencja: CCO

NiedobA?r witaminy D w organizmie powoduje wiele licznych chorA?b. MoA?na tu wymieniA� przede wszystkim osteoporozA�, ktA?ra prowadzi do A�amania siA� koA�ci. TracA� one swojA� masA� oraz gA�stoA�A�. Ponadto dochodzi do licznych znieksztaA�ceA� kostnych, jak teA? krzywicy i rozmiA�kczania koA�ci u dzieci. Brak witaminy moA?e powodowaA� takA?e osA�abienie miA�A�ni oraz opA?A?niaA� wyrastanie zA�bA?w. Niedostatek obniA?a odpornoA�A� organizmu, co sprzyja rozwojowi licznych infekcji. Choroby takie jak stwardnienie rozsiane, zapalenie stawA?w, czy cukrzyca, mogA� byA� rA?wnieA? zwiA�zane z niedoborem witaminy D.

WaA?ne jest aby naszemu organizmowi dostarczaA� odpowiedniA� iloA�A� wszystkich witamin, a przede wszystkim witaminy D. PeA�ni ona wiele waA?nych funkcji, niezbA�dnych dla naszego zdrowia. W czasie sA�onecznego dnia warto wybraA� siA� na spacer, A?eby dostarczyA� jej sobie chociaA? odrobinA�.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ